Endorfíny a.k.a chémia šťastia zblízka

Endorfíny a.k.a chémia šťastia zblízka

  • Post published:29. júna 2019
  • Post Category:Motivacia

Nikomu ich určite nemusím nejako extra špeciálne predstavovať. Jednoducho hormóny šťastia, ktoré dôverne pozná asi každý športovec. No a keďže sa na mojom blogu zameriavam hlavne na pohyb a cvičenie, rozhodla som sa pozrieť sa na ne troška viac ako je možno bežné alebo známe. Dúfam, že sa aj vďaka tomuto článku možno naučíte niečo nové. 

Iba hormón šťastia?

To rozhodne nie. Podľa oficiálneho a pomerne zložitého znenia je endorfín peptid a obsahuje až 31 amonikyselín. Produkuje ho náš mozog a je ich tam okolo dvadsať. Má veľmi podobné účinky morfiu.

Endorfíny u človeka spôsobujú veľký prílev šťastia a dobrej nálady. Mohli by sme teda povedať, že sú to určité chemikálie šťasia.

Podobné pocity šťastia máme aj keď jeme čokoládu. Tá, pre zaujímavosť endorfíny tiež obsahuje.

Ideálne je, ak ich je v našom tele dostatok. Keď nám chýbajú sme smutní, letargickí, depresívni. 

Aby sme neboli, výraznou mierou k tomu vie dopomôcť hlavne cvičenie a fyzická aktivita. A čokoláda:). Ale iné som chcela. 

Rôznymi výskumami, hlavne teda metódou PET: pozitrónovou emisnou tomografiou na top športovcoch sa ukázalo, že po veľkom fyzickom výkone na vrcholovom športovom podujatí výrazne stúpla hladina hormónov v ich mozgu. 

Endorfín však nie je len jeden. Existuje ich hneď niekoľko druhov: Beta-endorfíny, enkaflíny a dynorfíny. Ten prvý spomínaný má skratku BEN a je najznámejší z nich. 

Má najsilnejší účinok eufórie a je tiež slušne silnou náhradou panadolu, keďže utlmuje bolesti. No a práve cvičenie má na jeho zvýšenú tvorbu účinok a rovnako aj na to, že po cvičení sa mnoho z nás chce poriadne najesť. Či to len ja?;)

Cvičenie je asi najlepším možným spôsobom ako v tele odbúrať stres. Nie však hocijaké. Musí mať určité trvanie a tiež aj intenzitu aby to malo aj želaný efekt. Ak sa teda chcete zbaviť stresu cvičte niekoľko desiatok minút a aspoň na úrovni 65% maximálnej spotreby kyslíka.

Pravidelným pohybom si teda udržujete nielen super postavu, neustále dobrú náladičku a nemiznúci úsmev na tvári ale aj silnú imunitu. No a čo znamená silná imunita? Menej času stráveného u lekárov a menej peňazí minutých v lekárňach. Tie potom môžete investovať oveľa múdrejšie. Napríklad tým, že si kúpite permanentku do fitka:)

 

Čiže ak by som mala celý článok zhrnúť do jedinej vety, bolo by to takto: Športom k trvalému šťastiu:)